Socialstyrelsen

Varje dag räddar blodgivare liv.
Blodgivning

Vid operationer, förlossningar, cancerbehandlingar och olyckor är tillgången till blod helt avgörande. Men idag är blodlagren inte tillräckliga.

Hero - Man

För att uppmärksamma behovet av fler blodgivare genomförde Socialstyrelsen en nationell kampanj med målet att fördubbla antalet givare.

 

Deep är Socialstyrelsens upphandlade filmproduktionsbolag sedan 2017 och fick uppdraget att producera kampanjens filmer och stillbilder. Idé och manus stod Gullers för, som också är en upphandlad partner, en byrå vi samarbetat med i flera tidigare produktioner.

"Du bär på någon annans framtid" blev kampanjens centrala budskap. Syftet var att på ett känslomässigt och engagerande sätt visa vilken skillnad en blodgivare kan göra.

 

I filmerna får vi följa med från blodgivningscentralen till de livsögonblick som blir möjliga tack vare blodgivarens insats. Genom mobilkamerans perspektiv blir tittaren delaktig i en annan människas liv, snarare än en passiv åskådare.

De filmer vi producerar för Socialstyrelsen berör ofta känsliga ämnen och budskap. Tidigare produktioner har bland annat behandlat vårdens ansvar för barn som anhöriga, och barn som inte kan bo hemma. Det ställer höga krav på casting och hela utförandet för att verkligen landa rätt.

 

Kampanjen syntes främst i kollektivtrafikens utomhusannonsering och digitala videoannonser – på platser där budskapet når många och verkligen kan göra skillnad.

Hero - Kvinna